TEL 073 521 54 24
Psychologenpraktijk Rosmalen

Mijn naam is Frank Feijen (1956) ik ben gz (gezondheid) psycholoog, eerstelijns-, kinder en jeugdpsycholoog en lichaamsgericht werkend psycholoog (NIP). Sinds 1997 heb ik mijn praktijk in een gezondheidscentrum in Rosmalen. Jongvolwassenen vanaf 18 jaar en volwassenen kunnen in mijn praktijk terecht met hun hulpvragen.

Mindfulnesstraining

Mindfulness of aandachtgericht zijn is een manier van omgaan met jezelf en met de wereld om je heen waarbij je, je aandacht doelbewust richt op je ervaringen in dit moment, en hier zo min mogelijk over oordeelt.

Mindfulness of aandachtgericht zijn kan een manier van leven zijn of worden. Het is een vaardigheid die je kunt oefenen.

Lees meer

Social media, internetgebruik en gezondheid

mei 9, 2017

 

 

 

 

 

 

Er wordt steeds meer onderzoek gedaan naar de negatieve effecten van internet en Social Media. Naast dat dit voor veel mensen waardevol kan zijn en er ook echt bijzondere dingen kunnen voortkomen uit Social Media is er ook een keerzijde. Voor de mens blijkt internet en Social Media een enorm verslavende werking te hebben en veel meer af te leiden dan in eerste instantie werd gedacht. Wetenschappers publiceren steeds meer artikelen waarin zij waarschuwen voor het ontstaan van stress, depressies en andere ernstige psychische problemen bij zowel jongeren, als volwassenen. Lees ook eens dit artikel,

“Internet is gewoonweg verslavend. Ook mensen die helemaal geen verleden hebben met verslavingen, raken eenvoudig verslaafd aan deze nieuwe technologieën”; zegt Elias Aboujaoude, een psychiater aan de Stanford University of Medicine, hoofd van de OCD en Impulse Control Disorders Clinic. “Elk geluidje geeft namelijk uitzicht op een sociale, seksuele of professionele minibeloning of een shot van dopamine, alleen maar door te reageren. Deze beloningen dienen als schokjes van energie die onze dwangmatigheid voeden”, aldus Judith Donath van MIT.

Des te meer mensen online zijn, hoe slechter zij zich gaan voelen. Het internetgebruik gaat vaak ten koste van slaap, lichaamsbeweging en persoonlijk contact waardoor zelfs de meest stabiele mensen gaan wankelen (samenvatting iCrazy).

Door het gebruik van een smartphone zijn we voortdurend aan het multitasken. Een mens is daar niet voor gemaakt, al willen we het nog zo graag. Het betekent dat je niets meer met aandacht kan doen. Dat je niet echt goed meer slaapt (volgens onderzoek worden mensen gemiddeld 1 keer per nacht wakker om de telefoon te checken). Niet echt goed contact meer maakt met andere en voortdurend afgeleid wordt van je werk of studie.

Een onderzoek naar de mogelijkheid van het opsporen van depressies door telefoongebruik, heeft laten zien dat hoe meer mensen op hun mobiele telefoon kijken gedurende de dag, hoe groter de kans is dat zij depressief zijn. Of mensen depressief worden van hun telefoongebruik, of door hun depressiviteit vaker op de telefoon kijken, moet nog onderzocht worden.

Het is in ieder geval belangrijk om deze signalen serieus te nemen, naar jezelf toe en eventueel ook voor anderen. Er zijn allerlei mensen die een smartphone of Social Media detox houden. Best waardevol om weer eens te ervaren hoe het is zonder internet, Facebook en Whatsapp. Maar mocht je merken dat het gebruik van je smartphone en/of social media je leven negatief beinvloeden dan is het een goed idee om regels voor het gebruik op te stellen:

  • Download een programma die het blauwe licht op je laptop of smartphone filteren
  • Maak afspraken wanneer je op je telefoon/internet mag kijken (tijdspanne)
  • Maak afspraken wanneer niet (als je eet, met iemand praat, de kinderen thuis zijn)
  • Download een app die je helpt bij verantwoord gebruik van je smartphone, er zijn er genoeg te vinden!
  • Laat andere weten dat je hiermee bezig bent, zoek support!
  • Neem in de avond, voordat je gaat slapen de tijd om echt te ontspannen (door ontspanningsoefeningen, een boek lezen of een douche nemen)
  • Koop een echte wekker, zodat je smartphone niet mee naar de slaapkamer hoeft

 

lees meer

Controle krijgen over negatieve emoties? Mindfulness meditatie helpt!

februari 13, 2017

Onderzoekers van de Michigan State University hebben neurologisch bewijs gevonden dat mindfulness meditatie kan helpen bij beheersen van negatieve gevoelens. Het onderzoek maakt onderscheid tussen mensen die van nature een mindful houding hebben naar de wereld om hen heen en mensen die dat niet hebben. Voor de laatste groep geldt dat, niet enkel de instructie hen helpt om negatieve gevoelens te beheersen, maar dat de mindfulness meditatie beoefening een voorwaarde is om dit onder de knie te krijgen.

Ben je geïnteresseerd in dit onderwerp, kijk dan ook eens op de facebook pagina van centrum voor mindfulness.

lees meer

MINDblue

december 27, 2016

downloadOp het internet is veel te vinden, wanneer je het woord ‘depressie’ intypt. Het kan dan lastig worden om de juiste informatie te vinden. MINDblue is een platform om je ervaring met depressie te delen en betrouwbare informatie te vinden. Een website voor mensen die zelf ervaring met een depressie hebben, of voor mensen die in hun omgeving iemand met een depressie hebben. Via de community kun je je ervaring delen, die van anderen lezen en eventueel met elkaar in contact komen.

 

lees meer