TEL 073 521 54 24
Psychologenpraktijk Rosmalen

Mijn naam is Frank Feijen (1956) ik ben gz (gezondheid) psycholoog, eerstelijns-, kinder en jeugdpsycholoog en lichaamsgericht werkend psycholoog (NIP). Sinds 1997 heb ik mijn praktijk in een gezondheidscentrum in Rosmalen. Jongvolwassenen vanaf 18 jaar en volwassenen kunnen in mijn praktijk terecht met hun hulpvragen.

Zelfcompassietraining op 21 november van start!

Zelfcompassie gaat over vriendelijk zijn voor jezelf.  Dat klinkt als iets heel normaals. Toch hebben velen van ons daar moeite mee. Onze interne criticus is sterk. Juist op momenten dat we het toch al moeilijk hebben. Een ander die het moeilijk heeft geven we graag steun – maar onszelf geven we hierbij eerder nog eens op de kop. De prijs hiervan is verlies aan plezier en soms klachten als verbittering, piekeren, angst of somberheid. Dit hoeft niet altijd zo te zijn. Vriendelijkheid en mildheid kun je trainen. Compassietrainingen zijn voor iedereen die kwaliteit aan zijn leven wil toevoegen en een mooi vervolg op de Mindfulness training.

De training bestaat uit 8 (dinsdag) avonden van 2 uur en start op dinsdag 21 november.

Lees meer

Depressief als jonge vader

september 11, 2017

Het aantal depressieve klachten onder jonge vaders neemt toe. Wat kun je eraan doen? Carien Karsten heeft er een artikel over geschreven op Intermediair.nl, ze haalt daar het artikel uit het wetenschappelijk tijdschrift Pediatrics aan.  Jonge vaders lopen het risico dat in de eerste vijf jaar na de geboorte van hun kind hun depressieve klachten met bijna 70 procent toenemen. Bij jonge moeders was dit al bekend, maar dat werd geweten aan de hormonale schommelingen. Bij jonge vaders kan dit niet het geval zijn en wordt de oorzaak meer gezocht in de toegenomen verantwoordelijkheden, slaaptekort, de toegenomen verplichtingen en het schipperen tussen werk en het gezin.

Het is belangrijk dit probleem niet te onderschatten en op tijd aan te pakken. Depressie bij de vaders gedurende de eerste vijf jaar van het kind heeft invloed op de hechting van de vader aan het kind en andersom. Dit kan weer gevolgen hebben voor het kind in latere relaties en het eigen ouderschap.

In het artikel van Carien Karsten beschrijft zij een aantal waardevolle tips om een depressie voor te zijn. Het belangrijkste punt is om milde klachten al serieus te nemen, van jezelf als jonge vader. Maar ook van jonge vaders in je omgeving, of op de werkvloer.

Tips van Carien Karsten zijn:

  1. Verdeel de zorg voor het kind en blijf als jonge vader dingen voor jezelf doen. Ga als de baby lekker slaapt een avond in de week uit met vrienden, ga naar de sportschool. Zorg voor een weekendje weg met je vrouw en breng de baby naar ouders of schoonouders. Bespreek met je vrouw dat je ook graag hoort wat je goed doet met de baby.
  2. Bespreek op het werk hoe je je voelt en zorg voor wat minder werkdruk in het eerste half jaar als je er ’s nachts veel uit moet voor de baby. Een verstoorde nachtrust op zich kan al leiden tot depressieve klachten, dus zorg voor hersteltijd.
  3. Bespreek met vrienden hoe zij hun vaderschap invullen. Vraag ook naar wat zij als moeilijk hebben ervaren, welke herinneringen aan hun eigen kindertijd werden opgeroepen. Kijk of je een best practice kunt ontdekken in het vaderschap

 

lees meer

Social media, internetgebruik en gezondheid

mei 9, 2017

 

 

 

 

 

 

Er wordt steeds meer onderzoek gedaan naar de negatieve effecten van internet en Social Media. Naast dat dit voor veel mensen waardevol kan zijn en er ook echt bijzondere dingen kunnen voortkomen uit Social Media is er ook een keerzijde. Voor de mens blijkt internet en Social Media een enorm verslavende werking te hebben en veel meer af te leiden dan in eerste instantie werd gedacht. Wetenschappers publiceren steeds meer artikelen waarin zij waarschuwen voor het ontstaan van stress, depressies en andere ernstige psychische problemen bij zowel jongeren, als volwassenen. Lees ook eens dit artikel,

“Internet is gewoonweg verslavend. Ook mensen die helemaal geen verleden hebben met verslavingen, raken eenvoudig verslaafd aan deze nieuwe technologieën”; zegt Elias Aboujaoude, een psychiater aan de Stanford University of Medicine, hoofd van de OCD en Impulse Control Disorders Clinic. “Elk geluidje geeft namelijk uitzicht op een sociale, seksuele of professionele minibeloning of een shot van dopamine, alleen maar door te reageren. Deze beloningen dienen als schokjes van energie die onze dwangmatigheid voeden”, aldus Judith Donath van MIT.

Des te meer mensen online zijn, hoe slechter zij zich gaan voelen. Het internetgebruik gaat vaak ten koste van slaap, lichaamsbeweging en persoonlijk contact waardoor zelfs de meest stabiele mensen gaan wankelen (samenvatting iCrazy).

Door het gebruik van een smartphone zijn we voortdurend aan het multitasken. Een mens is daar niet voor gemaakt, al willen we het nog zo graag. Het betekent dat je niets meer met aandacht kan doen. Dat je niet echt goed meer slaapt (volgens onderzoek worden mensen gemiddeld 1 keer per nacht wakker om de telefoon te checken). Niet echt goed contact meer maakt met andere en voortdurend afgeleid wordt van je werk of studie.

Een onderzoek naar de mogelijkheid van het opsporen van depressies door telefoongebruik, heeft laten zien dat hoe meer mensen op hun mobiele telefoon kijken gedurende de dag, hoe groter de kans is dat zij depressief zijn. Of mensen depressief worden van hun telefoongebruik, of door hun depressiviteit vaker op de telefoon kijken, moet nog onderzocht worden.

Het is in ieder geval belangrijk om deze signalen serieus te nemen, naar jezelf toe en eventueel ook voor anderen. Er zijn allerlei mensen die een smartphone of Social Media detox houden. Best waardevol om weer eens te ervaren hoe het is zonder internet, Facebook en Whatsapp. Maar mocht je merken dat het gebruik van je smartphone en/of social media je leven negatief beinvloeden dan is het een goed idee om regels voor het gebruik op te stellen:

  • Download een programma die het blauwe licht op je laptop of smartphone filteren
  • Maak afspraken wanneer je op je telefoon/internet mag kijken (tijdspanne)
  • Maak afspraken wanneer niet (als je eet, met iemand praat, de kinderen thuis zijn)
  • Download een app die je helpt bij verantwoord gebruik van je smartphone, er zijn er genoeg te vinden!
  • Laat andere weten dat je hiermee bezig bent, zoek support!
  • Neem in de avond, voordat je gaat slapen de tijd om echt te ontspannen (door ontspanningsoefeningen, een boek lezen of een douche nemen)
  • Koop een echte wekker, zodat je smartphone niet mee naar de slaapkamer hoeft

 

lees meer

Controle krijgen over negatieve emoties? Mindfulness meditatie helpt!

februari 13, 2017

Onderzoekers van de Michigan State University hebben neurologisch bewijs gevonden dat mindfulness meditatie kan helpen bij beheersen van negatieve gevoelens. Het onderzoek maakt onderscheid tussen mensen die van nature een mindful houding hebben naar de wereld om hen heen en mensen die dat niet hebben. Voor de laatste groep geldt dat, niet enkel de instructie hen helpt om negatieve gevoelens te beheersen, maar dat de mindfulness meditatie beoefening een voorwaarde is om dit onder de knie te krijgen.

Ben je geïnteresseerd in dit onderwerp, kijk dan ook eens op de facebook pagina van centrum voor mindfulness.

lees meer