TEL 073 521 54 24
Psychologenpraktijk Rosmalen

Mijn naam is Frank Feijen (1956) ik ben gz (gezondheid) psycholoog, eerstelijns-, kinder en jeugdpsycholoog en lichaamsgericht werkend psycholoog (NIP). Mijn psychologenpraktijk is gevestigd in Rosmalen. Jongvolwassenen vanaf 18 jaar en volwassenen kunnen in mijn praktijk terecht met hun hulpvragen.

Coronagriep

Dag Mensen,

Door de situatie rondom het coronavirus bied ik vanaf nu ook de mogelijkheid aan om de consulten via de Videochat van JPO cliëntenlogin of telefonisch te laten plaatsvinden. JPO maakt gebruik van WeSeeDo (voldoet aan alle wet- en regelgeving van de AVG).

Uiteraard blijf ik ook face-to-face consulten geven, indien je niet verkouden bent of andere klachten hebt. Ik zal zelf ook contact met je opnemen indien ik klachten heb en een face-to-face consult geen doorgang kan vinden. We zullen dan bespreken of de videochat een optie is.

Het blijft een bijzondere tijd die vraagt om bijzondere oplossingen en aanpak. Ik probeer daarvoor vanuit mijn situatie en verantwoordelijkheid een oplossing in te vinden. Dit gaat ook zeker gevolgen hebben voor de wachttijd voor de nieuwe aanmeldingen. Hoeveel weken precies kan ik nu nog niet zeggen.

De praktijk is gewoon telefonisch bereikbaar en uiteraard zal ik ook de mail blijven beantwoorden.

Alle goeds voor de komende periode.

groet Frank

 

Bewandelingen in de frisse buitenlucht

Ken je dat gevoel, wat een fijne wandeling in de frisse buitenlucht je kan geven? Soms is dat gewoonweg rust, of gedachten die je hebt kunnen ordenen, of hernieuwde blijdschap, of misschien wel een stukje essentie.

Vanaf nu is het ook mogelijk om je behandeling wandelend te ervaren. Er zijn genoeg redenen in de wetenschap te vinden waarom dit juist zo goed voor je kan werken. Zoals het aanmaken van dopamine, het vergroten van je creativiteit, en het aanboren van je taalcentrum tijdens het wandelen, zodat je de juiste woorden kan vinden, je kan ruimte ervaren voor je gevoelswereld, wandelen helpt je in het ‘nu’ te blijven.

Mocht je interesse hebben in deze ‘bewandelingen’ dan hoor ik dat graag. Je kan dit bij me aangeven tijdens de aanmelding, of tijdens de behandeling in de praktijk.

Stress LESSen

Actieve thema-avonden voor ieder die stress en spanning in zijn of haar leven de baas wil blijven.

Iedereen kent ze, de signalen en symptomen die ontstaan als stress en spanning op gaan lopen. Niet direct iets om van te schrikken, maar wanneer het je te veel gaat bepalen en hinderen, is het wel fijn als je weet wat je kunt doen. Voor psycholoog Frank Feijen en fysiotherapeut Joop Fiedler gaf dit de aanleiding thema-avonden te ontwikkelen voor ieder die meer zicht en invloed wil op zijn of haar stress–en spanningsmechanismes.

De stresslessen zijn in verband met het Coronavirus tot nader bericht opgeschort.

Alcoholgebruik in tijden van Corona

april 14, 2020

Wat gebeurt er met ons alcoholgebruik als de kroegen sluiten en evenementen niet doorgaan? Tot voor kort leek dat een volstrekt irreële vraag, maar sinds de coronacrisis houdt deze vraag ons bij het Trimbos-instituut erg bezig.

Vrijwel iedere druppel alcohol die Nederlanders drinken wordt nu thuis gedronken. Daarnaast nemen stress, verveling, onzekerheid en eenzaamheid toe. De coronacrisis roept tal van nieuwe vragen op. Wat betekent deze situatie voor mensen met een verslavingsprobleem of -verleden? Wat zijn de gevolgen voor gezinnen die onder hoogspanning staan? Welke online hulp kunnen we bieden voor mensen die zich zorgen maken over hun eigen alcoholgebruik of dat van een ander? Wat doet alcoholgebruik met je weerstand? En zijn er maatregelen nodig om alcoholgebruik te ontmoedigen?

Whiskypiek

Door het tijdelijk sluiten van alle eet- en drinkgelegenheden en het wegvallen van het uitgaansleven verandert de drinkomgeving voor veel mensen ineens enorm. Het is nog lastig vast te stellen wat dat precies doet met het alcoholgebruik in Nederland. De beperkte cijfers die er zijn zeggen nu nog weinig. In deze crisis is de ene week immers de andere niet. Uit cijfers van de Koninklijke Vereniging Nederlandse Wijnhandelaren (KVNW) over alcoholverkoop in de Nederlandse supermarkten blijkt dat daar afgelopen weken meer alcohol verkocht werd dan gebruikelijk. Maar halen mensen nu een doos wijn in plaats van een fles omdat ze voorlopig de supermarkt willen mijden, of omdat ze meer drinken?

Ron Andes van de Slijtersunie vertelde ons dat zijn slijters aanvankelijk ook een flinke piek zagen van whiskyverkoop toen de Schotse grens dreigde te sluiten. Deze piek bleek echter maar tijdelijk. Er zijn dus verschillende mogelijke verklaringen voor de fluctuatie in de verkoop van alcohol.

Gelegenheidsdrinkers

Een eerste inzicht wordt geboden door een Brits consumentenonderzoek. Dat liet zien dat 42% nu minder drinkt, terwijl 14% meer drinkt dan gebruikelijk (CGA, 2020). Natuurlijk hebben de Britten een eigen drinkcultuur, dus moeten we voorzichtig zijn om hier conclusies aan te verbinden over Nederland. Toch is het op basis van de wetenschappelijke kennis die beschikbaar is aannemelijk dat een dergelijk patroon ook in Nederland te zien zal zijn. De meeste mensen zijn namelijk gelegenheidsdrinkers. Ze drinken omdat het past bij de sociale situatie en omdat drinken een gewoonte is. Wanneer er minder gelegenheid is drinken ze ook minder. En zelfs al verplaatst de vrijdagmiddagborrel zich van de kroeg naar Zoom of Skype, dan is er niemand die de glazen weer bijvult of het volgende rondje haalt. Onze inschatting is dan ook vooralsnog dat er in Nederland in deze periode minder gedronken zal worden.

Stressdrinken

Tot zo ver het optimistische deel van mijn verhaal, want er zijn ook zorgen. Die betreffen vooral de groep die juist meer gaat drinken. In een periode van onzekerheid, stress, eenzaamheid of verveling drinken sommige mensen (veel) meer of slagen er niet in sober te blijven. Dit komt omdat stress, angst en onzekerheid triggers kunnen zijn om te gaan drinken. Dat is vaker het geval bij specifieke groepen zoals personen met psychische aandoeningen, met stressvolle beroepen en mensen die in herstel zijn van een stoornis in het alcoholgebruik. Daarbij gaat het niet alleen over het alcoholgebruik tijdens deze crisis, maar ook daarna. Zo bleek bijvoorbeeld in de jaren na de SARS-uitbraak dat er onder ziekenhuispersoneel een toename was van symptomen die wijzen op problemen met alcoholgebruik. Aandacht voor diegenen die nu veel (traumatische) stress ervaren is dus ook komende jaren belangrijk.

Huiselijke spanningen

Afgelopen week was er veel aandacht in het nieuws voor huiselijk geweld, maar de rol van alcohol werd daarbij vrijwel niet genoemd. Nu het alcoholgebruik zich naar de thuissituatie verschuift is dat wel degelijk iets om rekening mee te houden. Alcohol kan bij mensen die al aanleg hebben voor impulsief of agressief gedrag het risico vergroten op (huiselijk) geweld. De toename van alcoholconsumptie in de thuissituatie, in combinatie met toegenomen huiselijke spanningen, kan tot gevolg hebben dat meer kinderen en partners worden geconfronteerd met een ouder of partner die onder invloed van alcohol agressief wordt.

Online zelfhulp

Gelukkig is er de afgelopen jaren hard gewerkt aan online zelfhulp (eHealth) en telefonische ondersteuning voor mensen die zich zorgen maken over hun eigen alcoholgebruik of dat van een ander. Een overzicht van het zelfhulpaanbod is nu bruikbaarder dan ooit. 

Het Trimbos-instituut gaat ook in op de interactie tussen alcoholgebruik en het coronavirus. Er is een duidelijke link tussen alcoholgebruik (zowel bij overmatig drinken als bij binge-drinken) en een verminderde weerstand. Wie veel drinkt, heeft daardoor vermoedelijk meer kans op een ernstiger ziekteverloop bij besmetting met het coronavirus.

Alcoholverkoop verbieden?

Genoemde zorgen roepen de vraag op of er aanvullende maatregelen nodig zijn om alcoholgebruik te beperken. Groenland besloot deze week om in de hoofdstad Nuuk alcoholverkoop compleet te verbieden, vanwege het toegenomen huiselijk geweld.

Ook verschillende regionale overheden in Australië, Frankrijk en Canada namen maatregelen om de verkoop te beperken. Vooralsnog lijkt dat in Nederland niet nodig, maar we mogen wel kritisch kijken naar de fikse kortingen op drank waarmee nog dagelijks wordt geadverteerd. Kwetsbare mensen kunnen in deze tijd door alcohol nog kwetsbaarder worden. Het zou mooi zijn als er geen maatregelen nodig zijn om hen te beschermen.

Dit artikel is gekopieerd van het trimbosinstituut.

lees meer

De negativity trap

juli 23, 2019

“Jij doet altijd van die interessante dingen! Jij weet echt van het leven te genieten!”, zei Sylvia, iemand die ik al jaren ken.

Ik viel stil. Eigenlijk voelde ik me saai en een beetje een grijze muis. Nog nooit ging ik een half jaar wandelen in Nepal, of leren kitesurfen. Ik beschouw mezelf als nogal doorsnee.

“Ja”, ging Sylvia door, terwijl ze me doordringend aankeek met haar donkerbruine ogen, door de damp van haar kop cappuccino heen. “Fietsen, wijnproeven, Frans leren. Een eigen centrum opzetten. Opleidingen geven. Piano leren spelen.”

We zaten in een fijn cafeetje met lekkere muziek koffie te drinken en eens uitgebreid bij te praten.
Ik realiseerde me dat ik in de valkuil was gestapt, waar ik anderen vaak voor waarschuw. De negativity trap.

De negativity trap. Negativiteits-bias.

De neiging om je meer te focussen op wat er niet zo goed gaat in je leven, wat niet meezit, wat zwaar gaat. Op de tegenvallers, mislukkingen, afwijzingen.

In het leven kom je interessante en bijzondere mensen tegen, maak je prettige momenten door, en zal je geïnspireerd, gestimuleerd, verrast worden – naast mensen waar je moeite mee hebt, die je niet begrijpen of door wie je je niet begrepen voelt; naast onplezierige momenten, en momenten waarop je je futloos en ongeïnspireerd voelt.

Het moeilijke: om goed te leven helpt het om wijs en bewust met de lastige en frustrerende situaties en momenten om te gaan.

Het mooie en fijne: om goed te leven helpt het ook om de mooie momenten bewust in je op te nemen.

Helaas schiet dat er toch vaak bij in: bijvoorbeeld als je je laatste hap hebt doorgeslikt en je je realiseert dat je eigenlijk niet echt hebt geproefd hoe het smaakte…

Oefening: prettige momenten bewust terug halen. 

Ook als je de prettige momenten niet zo bewust hebt meegemaakt, kun je er achteraf nog bij stilstaan, en jezelf trainen zodat het de volgende keer makkelijker gaat. Oefening baart kunst. Ook hier!

Neem daarvoor de volgende stappen:

1.   Je neemt een minuut of 15-20 de tijd.

2.   Je volgt je adem. Je geeft aandacht aan de buikademhaling. Dit doe je ongeveer 5 minuten. Dit helpt je om de overgang te maken van je leven van alledag naar deze oefening. De adem volgen helpt ook je om te focussen.

3.   Je gaat in gedachten terug naar het begin van je dag, het eerste moment dat je je nog herinnert. Haal terug waar je was, wat je voelde en wat er prettig was aan dat moment.

4.   Neem de dag door. Je speelt de film van je dag als het ware beeldje voor beeldje af. Sta daarbij stil bij alle momenten en ervaringen die prettig waren, of prettig zouden zijn geweest als je het volledige aandacht had gegeven ;.)

5.   Als de tijd om is, of als je voldoende tijd aan deze oefening hebt besteed, richt je je aandacht weer op je adem.6.   Je sluit de oefening af. Neem hiervoor voldoende tijd en merk op wat deze oefening met je gedaan hebt. Misschien is het voor jou zinnig wat aantekeningen te maken?
Tot slot: focussen op het positieve is niet bedoeld als vermijdingsstrategie. Het kan zeer belangrijk en nuttig zijn om je aandacht te richten op moeilijke of onplezierige ervaringen. Bijvoorbeeld om pijnlijke ervaringen te verwerken; of om iets moeilijks voor te bereiden; of omdat je van jezelf weet dat je keer op keer voor iets ongemakkelijks wegloopt.

Focussen op het positieve is nuttig om

  • Meer balans te brengen. Ongemerkt krijgt het negatieve veel aandacht, dat biedt je tegenwicht en je brengt balans aan.
  • Je zintuigen te scherpen. Voor de vele, kleine, grote, aangename en mooie momenten in je leven.
  • Je gevoel van tevredenheid met je leven te vergroten.
  • Je opmerkingsgave te vergroten. Je oefent jezelf immers om waar te nemen wat je dreigt te missen.
  • En het is gewoon heel aangenaam om te doen!

Mindfulness gaat over aandacht geven aan alle facetten van het leven, moeilijke en mooie. Dus ik zou zeggen: geniet van je leven!

We are as happy as we make up our minds to be
(Abraham Lincoln)

” Door Hende Bauer van het Centrum voor Mindfulness Den Haag, www.centrummindfulness.nl ”  

© 2019 Hende Bauer/Centrum voor Mindfulness Den Haag, alle rechten voorbehouden


 

lees meer